Geschreven door: Bert Hoving Blogs

Backup as a Service (BaaS) is een remote dienst die kopieën van de data maakt en bewaart zodat in geval van dataverlies en datacorruptie, de data teruggezet kan worden vanuit de remote backup-kopie. BaaS beschermt organisaties tegen verlies van bedrijfskritische data veroorzaakt door o.a. menselijke fouten, systeemfouten en ransomware zonder dat de organisatie zelf hoeft te investeren in de vereiste backup-infrastructuur, extra opslagcapaciteit en externe locatie. De specialistische kennis die nodig is om de backup-infrastructuur te integreren en te beheren in de historische gegroeide, complexe en heterogene omgevingen met servers, databases en applicaties, kan volledig bij de BaaS-provider belegd worden. In mijn andere blog over BaaS schreef ik over de verschillen tussen cloud-backup, Backup as a Service en DataManagement as a Service (DMaaS). Ook beloofde ik om terug te komen op de bouwblokken van Backup as a Service.

Backup storage

Het eerste bouwblok van BaaS is de backup storage. Dit is de plek waar de backup-gegevens worden opgeslagen. Het kan een diskstoragesysteem in het datacenter van de klant (on-premise) zijn, of in het datacenter van de BaaS-provider (off-premise). Vaak is het gewenst om gebruik te maken van twee backup storage-systemen of -locaties. De eerste kopie staat dichtbij de data, servers of applicaties, zodat de snelheid van een restore niet beperkt wordt door het netwerk. Een tweede kopie wordt op een andere locatie opgeslagen, bijvoorbeeld in de cloud. Indien de BaaS-provider al twee kopieën op verschillende locaties bewaart, dan is een korte retentie voor de eerste kopie vaak genoeg en kan alle recente data teruggezet worden, zonder gebruik te maken van de kopie in de cloud. Indien backup storage deel uitmaakt van Backup as a Service, dan bewaakt en beheert de BaaS-provider de uptime, performance, capacity en overige overeengekomen SLA’s. Daarnaast bieden zij een self-service portal.

Backup-platform

Het tweede bouwblok van BaaS is het backup-platform. Dit bestaat hoofdzakelijk uit twee delen:

  1. Manager
  2. Datamovers en clientagents

1. Manager

De manager is het deel waar het backup-beleid wordt ingesteld, inclusief de schema’s en dataretenties. De manager stuurt de datamovers en clientagents aan en bewaakt alle processen. Tevens zorgt de manager voor meldingen en rapportages met betrekking tot de backups en de interne huishouding van het gehele backup-platform.

De manager kan vaak gebruikt worden voor verschillende klanten en is volledig in beheer bij de BaaS-provider. In sommige gevallen wordt de manager specifiek voor één klant ingericht en kan deze on-premise of off-premise geïnstalleerd worden.

2. Datamovers en clientagents

De datamovers zijn de werkpaarden die samen met de clientagents de data van de systemen naar de backup storage transporteren.

In een BaaS-model is het backup-platform grotendeels gelokaliseerd in het datacenter waar de systemen van de klant zich bevinden. Voor de manager en de datamovers zijn (virtuele) servers nodig. Het backup-platform bestaat dus uit hardware en software. Ook hier bewaakt en beheert de BaaS-provider het hele backup-platform en biedt eventueel een self service portal voor het uitvoeren van restores.

Backup- & datamanagementdiensten

Het derde bouwblok van Backup as a Service zijn de backup- en datamanagementdiensten. Deze diensten vormen een belangrijk component voor BaaS, wanneer je volledig ontzorgd wilt worden van het backup-beheer. Backup-beheer is een veelomvattende taak. De complete backup-infrastructuur, bestaande uit servers, storage, connectiviteit en clientserver software, moet beheerd en dagelijks gecontroleerd worden. Hierbij is het van belang om te checken of alle backup jobs succesvol zijn doorlopen en of nieuwe systemen, applicaties of datasets hierbij zijn meegenomen. Bovendien moeten restore-verzoeken direct ingewilligd kunnen worden.

Backup-beleid

Het moeilijkste gedeelte voor veel organisaties is echter het bepalen en doorvoeren van het backup-beleid en dataretentie-beleid. De BaaS-provider kan hierin als partner optreden voor de organisatie die met deze vraagstukken worstelt. Met het toevoegen van de backup- en datamanagementdiensten aan de backup storage en backup-platform kunnen SLA’s worden overeengekomen voor de totale keten van BaaS.

De gelaagde opzet van Backup as a Service maakt het mogelijk om voor elke organisatie een passende dienst in te regelen. Stel dat de beschikking over het backup-platform in eigen handen ligt, bestaande uit systemen en licenties, maar je wilt een oplossing voor extra kopieën van de data buiten het eigen datacenter, dan is er alleen behoefte aan de eerste laag van BaaS: backup storage. Ben je juist op zoek naar een partner die volledig ontzorgt, omdat backup niet (meer) als kerntaak van de IT-afdeling gezien wordt? Dan is de oplossing te vinden in een partner voor backup- en datamanagementdiensten. Kortom, BaaS biedt voor iedere organisatie een geschikte oplossing op maat die aansluit op de IT-strategie. Laat Telindus een business case voor jouw organisatie opmaken en bekijk hoeveel jij kan besparen.

Button backup-strategie checklistBuniness case backup Telindus