Geschreven door: Edward Hoogeveen Blogs

In deze blog wil ik jouw Disaster Recovery-strategie eens doornemen. Want wat is Disaster Recovery en waarom is daar een strategie voor nodig?

Vrij vertaald is een Disaster een ramp, in ICT -termen betekent dit meestal dat de belangrijkste of de meest bedrijfskritische -informatiesystemen niet beschikbaar zijn. Disaster Recovery houdt in dat we deze beschikbaarheid kunnen herstellen. Een Disaster Recovery-Strategie hebben we nodig om te bepalen welke eisen we stellen aan deze recovery, zodat de bedrijfsvoering overleeft.

Wat is dan eigenlijk het verschil met een backup-oplossing?

Een backup zorgt ervoor dat er volwaardige reservekopieën zijn van de originele data, op een ander apparaat, op een andere locatie.

Deze kopie van de data kan worden teruggezet op de originele of een andere plaats, indien dit nodig blijkt. Na herstel/recovery/restore van de data, kan deze weer beschikbaar worden gesteld. Het terugzetten van data kost tijd, de zogenaamde RTO (Recovery Time Objective). Een backup is noodzakelijk om een antwoord te hebben op bijvoorbeeld ransomware-aanvallen. Hoe vaak we een backup maken, bijvoorbeeld één keer per 24 uur, noemen we de RPO (Recovery Point Objective), hiermee beperken we de hoeveelheid verlies aan transacties.

Bij Disaster Recovery praten we over hogere beschikbaarheid, bijvoorbeeld in de vorm van een tweede datacenterlocatie met hardware en software die jouw informatiesystemen beschikbaar stellen als het eerste datacenter dat niet meer kan vanwege een lokale ramp. Deze prijzige oplossing kan een RPO en RTO heel ver terugbrengen, zo kan je de kans op uitval van de bedrijfsvoering tot een minimum beperken.

Ik stel meestal de vraag aan klanten: Hoe lang kun je als bedrijf zonder de informatiesystemen, en wat kost de downtime per dag? Het antwoord bepaalt de oplossingsmogelijkheden en daarmee de hoogte van jouw verzekeringspremie.

Dataclassificatie?

Is het noodzakelijk dat al jouw data en informatiesystemen dezelfde RPO- en RTO-eisen hebben? Nee, zeker niet. Het is heel belangrijk onderscheid te maken tussen de gebruikte informatiesystemen. Zo zal een tijdschrijfsysteem best een dagje offline kunnen zijn, maar een ERP- of CRM-systeem juist niet. Classificeren van jouw data en informatiesystemen is een belangrijk onderdeel van de strategie.

DR-oplossing in de Cloud?

Indien de strategie bepaalt dat een Disaster Recovery-oplossing noodzakelijk is voor bepaalde datasets of informatiesystemen, zal je een oplossing moeten bedenken. Een traditionele kijk op een DR-oplossing, is een tweede datacenter site/uitwijklocatie. Dit kan in een eigen (tweede) datacenter, in een suite (afgesloten ruimte) of rack bij een van de vele datacenters in Nederland of daarbuiten. Het is natuurlijk ook mogelijk deze uitwijkomgeving op te bouwen bij een van de public Cloud providers, Azure, AWS, Google, IBM, etc… Hiermee worden veel kosten bespaard op gebouw, koeling, energie, hardware en software. Als je de uitwijksite niet gebruikt, de applicaties en besturingssystemen offline staan, en de datasets met regelmaat updatet, dan moet dit wel kostenbesparend zijn.

Nog mooier zou het kunnen zijn als je de backup-datasets op je uitwijklocatie kunt combineren met je DR-strategie, zodat nog meer kostenbesparing mogelijk zou kunnen worden.

Telindus Cloud enablement & Enablement en Data Availability Services

Het bepalen van de juiste strategie op het gebied van Cloud, Backup en Disaster Recovery is al een uitdaging op zich. Net als, het ontwerpen, implementeren en beheren van de mogelijk oplossingen. Telindus helpt je graag met het opzetten van jouw strategie, het maken van de juiste keuzes, het ontwerpen en bouwen van de oplossingen en tenslotte het beheer ervan, zodat je er een veilig gevoel aan overhoudt. Weet jij of jouw backup-strategie nog up-to-date is? Doe onze checklist en kom er achter.

Button backup-strategie checklist