Geschreven door: Jos Vulto Blogs

Iedereen heeft het erover, disruptie en innovatie. Maar veelal worden beide termen door elkaar heen gebruikt en is er verwarring over de betekenis en relatie tussen beide termen. In deze blog geef ik duidelijkheid over beide termen, vertel ik over de impact die innovatie en disruptie kunnen hebben en geef ik enkele praktische tips waarmee u uw bedrijf kunt wapenen en voorbereiden op nieuwe tijden.

Aard van disruptie

Het woord disruptie bestaat niet in het Van Dale woordenboek van de Nederlandse taal. De Nederlandse vertaling van ‘disruption’ is eigenlijk ontwrichting. Disruptie gaat over verandering in bijvoorbeeld de manier waarop we denken en doen, of de verandering van de wijze van bedrijfsvoering. De oude manier van doen wordt sterk beïnvloed of zelfs overbodig gemaakt. Innovatie betekent letterlijk vernieuwing. Disruptie wordt veelal veroorzaakt door innovatie, maar niet alle innovatie zorgt voor disruptie. Laatst bezocht ik de SingularityU The Netherlands Summit, hét event om erachter te komen wat exponentiële technologie ons kan brengen en tevens dé plek om te leren over disruptie en innovatie. In een van de presentaties werd een mooie quote getoond die wat mij betreft exact weergeeft hoe innovatie en disruptie zich tot elkaar verhouden: “Innovation is about doing the same things better, disruption is about doing things that make the old things obsolete“.

Voorbeelden van disruptie door innovatie

De geijkte voorbeelden van disruptie kennen we allemaal: Uber in de taximarkt, Airbnb in de hotelmarkt en een wat ouder voorbeeld: disruptie in de fotografie door digitalisatie en het voorbeeld van Kodak. Tijdens SingularityU werd weer duidelijk dat er voorbeelden te over zijn en dat disruptie iets van alle tijden is.

Disruptie van overzeese handel

In de hoogtijdagen van de overzeese handel bedacht Tutor in het jaar 1806 om ijs uit het meer van Massachusetts naar de Caribische eilanden te brengen. Het doel was om dit te verkopen aan de rijke Europese elite, want in Europa was immers geen ijs. Een onhaalbaar en niet levensvatbaar doel volgens velen. Het transport mislukte meerdere malen, maar uiteindelijk kreeg Tutor het voor elkaar. In die tijd was er een levendige handel in kruiden die veelal gebruikt werden om het eten houdbaar te maken, hoewel het voornamelijk de smaak van bedorven eten verbloemde. Er ging echter geen enkele kruidenhandelaar handelen in ijs. Toen bleek dat ijs kon worden gebruikt om eten te conserveren bracht dit een grote ontwrichting van de bestaande handel. De ijsindustrie bracht een revolutie teweeg in vlees, vis, groente en fruitindustrie en had daarnaast flinke impact op de handel in kruiden, die niet langer nodig waren voor conservering.

Potentiële disruptieve technologie

In voorgaand voorbeeld zijn diverse industrieën verrast door de invloed van ijs op bestaande bedrijfsmodellen. De kunst is om een ontwikkeling (zoals het verschepen van ijs) die ogenschijnlijk niets te maken heeft met je huidige bedrijfsmodel (handel in kruiden) tijdig te spotten en hier tijdig op te reageren.

Inzet van DNA als dataopslag

Halverwege 2017 liet innovatie op de Harvard University al zien dat het mogelijk is om informatie op te slaan in het DNA van levende bacteriën. Het ging hier om een klein filmpje ter grootte van 2,6kb. Hoewel er nog veel fouten in deze technologie zitten is het een behoorlijke technische, innovatieve prestatie die werd neergezet.

Biologie begint een informatietechnologie te worden, zo bleek uit een presentatie van wetenschapper Nadine Bongaerts. We kunnen DNA uitlezen en schrijven en de informatiedichtheid van DNA is ongeëvenaard. In theorie kan alle wereldwijd beschikbare data in slechts twee kilo DNA worden opgeslagen. Deze technologie is nog niet volwassen, de lees- en schrijfsnelheid is een probleem. Toch heeft deze manier van data opslaan de potentie om de huidige wijze van dataopslag en daarop gebaseerde bedrijfsmodellen te ontwrichten. Zeker als we de exponentiële ontwikkeling in acht nemen en het bijvoorbeeld combineren met kwantum-computing.

Anticiperen

Zoals al gezegd, voorbeelden te over. Maar hoe ga je als bedrijf om met disruptieve innovaties die elkaar steeds sneller opvolgen? Hoe herken je kansen en dreigingen? Één van de presentators op SingularityU gaf hiervoor een tweetal tips:

  1. ‘Hire a Chief Disruption Officer’. Het is als bedrijf vandaag de dag noodzakelijk nieuwe technologieën te volgen. Houd een oog op nieuwe technologie en vraag jezelf steeds af welke invloed dit mogelijk kan hebben op het bestaande bedrijfsmodel.
  2. ‘Hire millenials’. De millenials (ook wel bekend onder generatie Y) zijn een demografische generatie, volgend op de pragmatische generatie geboren tussen 1985 en 2000. Zij zijn opgegroeid en opgeleid in een wereld van digitalisatie en hebben daarom veelal een scherpe blik op innovatie. Belangrijk daarbij is om de millenial vrijheid van beweging te geven. Leid ze niet op binnen het huidige businessmodel, maar laat ze innoveren.

Bij Telindus houden wij innovaties en mogelijke disruptie nauwgezet in de gaten en anticiperen waar mogelijk. Zo is het volwassen worden van cloudtechnologie een disruptie van het eigen bedrijfsmodel dat bestond uit het leveren en bouwen van traditionele datacenteromgevingen. Door cloudtechnologie te omarmen en de exponentiële ontwikkeling op dit vlak te erkennen, zorgen wij ervoor dat wij tijdig de invloed ervan op het huidige bedrijfsmodel kunnen voorspellen en hierop anticiperen. Het gaat echter niet alleen om cloudtechnologieën die mogelijk disruptie veroorzaken; verschillende andere technologieën kunnen dit ook op een manier die wij nu nog niet kunnen voorspellen. Daarom houden wij onszelf en onze klanten scherp met behulp van ons Inspiration Center, waarin aandacht is voor exponentieel ontwikkelende technologie.

Spendeert uw bedrijf tijd aan onderzoek op het gebied van innovatie en disruptie? Wilt u zelf een disruptor zijn of tijdig meeliften met nieuwe innovaties? Wilt u geïnspireerd raken in ons Inspiration Center? Neem dan contact op.