Geschreven door: Edward Hoogeveen Blogs

Microsoft® Office 365 is een van de snelst groeiende en geadopteerde Software as a Service (SaaS)-oplossingen voor communicatie- en productiviteitstools, zowel in Nederland als wereldwijd. Veel bedrijven in Nederland zijn al overgestapt, ermee bezig of willen in de nabije toekomst de stap maken. Het zijn de bekende Microsoft Office-applicaties zoals Word, Excel, Outlook en PowerPoint, uitgebreid met de kracht van Exchange Online, OneDrive for business en SharePoint Online. Geen gedoe meer met licenties en key management servers (KMS), upgrade projecten en migraties, maar gewoon pay-per-use, altijd de meeste recente versie en maandelijks overzicht van het verbruik en de bijbehorende kosten.

De moderne uitdagingen

Maar er zijn ook nieuwe uitdagingen ontstaan voor uw bedrijfskritische data en applicaties in de cloud. SaaS-gebaseerde applicaties zoals Office 365 bieden veel gemak en flexibiliteit. De platformen waarop deze diensten draaien zijn enorm schaalbaar en bieden de hoogst mogelijke beschikbaarheid. Het gebruik van deze public cloud-platformen is echter wel een gedeelde verantwoordelijkheid van bijvoorbeeld Microsoft (Azure) of AWS (Amazon) en de klant. Deze providers bieden immers alleen een platform waarop de klant zijn applicaties kan laten draaien en data kan laten landen. Deze platformen (IaaS/PaaS, fysieke datacenters, hardware voor opslag, compute, networking, hypervisor, ontwikkelplatformen en firewalls) zijn de verantwoordelijkheid van de provider. De data, applicaties, besturingssystemen, updates en compliance zijn de exclusieve verantwoordelijkheid van de klant.

Wat moet ik zelf nog regelen?

De cloud is hoog beschikbaar maar niet onfeilbaar. Naast het goed, stabiel en veilig inrichten van uw omgeving op een cloud-platform, is het van belang dat de applicaties en data beschermd zijn tegen dataverlies door corruptie, verwijderen en ransomware. Ook als het datacenter van de provider plat gaat, is het van belang dat uw bedrijfsvoering door kan gaan. Wie heeft er tegenwoordig geen webshop of mobiele app waar informatie te vinden is of bestellingen kunnen worden geplaatst? Uw klanten willen 24/7 snelle toegang tot deze systemen. Hoge beschikbaarheid over verschillende availability zones of regio’s, en een goede backup- en Disaster Recovery- (DR) strategie is hiervoor essentieel.

Backup- & Disaster Recovery-strategie

In een van mijn vorige blogs heb ik al eens de noodzaak van het hebben van een goede up-to-date backup- en DR-strategie beschreven. De noodzaak omschrijft het belang van de beschikbaarheid van uw meest bedrijfskritische informatiesystemen en illustreert het belang van de mate van recovery. Het hebben van een bijgewerkte strategie is de basis om te bepalen welke eisen we stellen aan de recovery, zodat de bedrijfsvoering overleeft. Er zijn inmiddels veel voorbeelden waarbij een van de rampscenario’s voorbij is gekomen. Zorg ervoor dat u hier voldoende tegen beschermd bent. Ook heb ik al eerder 10 kritische vragen opgesteld over Backup as a Service, waarmee u kunt controleren in hoeverre u voldoende maatregelen hebt getroffen.

Backup en DR van Office 365 in de cloud?

Met Office 365 wordt uw data opgeslagen in de cloud. Dit gebeurt met Microsoft OneDrive for Business, in Sharepoint Online of in Exchange Online. Daarnaast heeft u natuurlijk uw virtual machines met applicaties en bijbehorende data op uw eigen infrastructuur, of misschien ook al een deel bij een cloud provider draaien. Uw traditionele omgeving is meestal al voorzien van een gecentraliseerde backup-oplossing. Met Office 365 data is dit niet altijd mogelijk. Het is dan vaak verleidelijk om een aparte oplossing voor deze specifieke backup te regelen. Steeds vaker worden bedrijfsapplicaties als een SaaS-variant aangeboden. Ook hierbij is het niet vanzelfsprekend dat uw data tegen de genoemde bedreigingen wordt beschermd. Het is dan mogelijk om optioneel een specifieke backup-oplossing erbij te nemen. Voordat u het in de gaten heeft, heeft u weer meer dan vijf aparte backup-oplossingen te beheren. Backup- en Disaster Recovery-leveranciers werken continu aan het uitbreiden van hun producten om al deze nieuwe uitdagingen te ondersteunen met geïntegreerde oplossingen. Complexiteit verhogend? Zeker een reden om een partij te zoeken die deze uitdagingen met u bespreekt en voor u uit handen kan nemen.

alle ins en outs van de backup van Office 365

 

Telindus Cloud Enablement & Data Availability Services

Het bepalen van de juiste strategie op het gebied van cloud, backup en Disaster Recovery is al een uitdaging op zich. Het ontwerpen en implementeren van de mogelijk oplossingen maakt het niet eenvoudiger. Het beheren van de oplossing kan een complex verhaal worden. Telindus helpt u graag met het opzetten van uw strategie, het maken van de juiste keuzes, ontwerpen en bouwen van de oplossingen, en tenslotte het beheer ervan, zodat u er een veilig gevoel aan overhoudt.