Geschreven door: Gert de Vente Blogs

Vanuit Telindus kun je IT-beheer afnemen in verschillende gradaties. Veel beheerders zien dit als een gevaar voor hun dagelijkse werkzaamheden, maar is deze angst wel gerechtvaardigd? Wat mij betreft niet. In deze blog leg ik uit waarom het uitbesteden van beheer geen bedreiging vormt voor beheerders.

Geen bedreiging

De meeste beheerders zijn vandaag de dag veel bezig met voorbereidingen en vragen en problemen van eindgebruikers, applicatiebeheer dus. Dit gaat ten koste van de tijd die wordt besteed aan systeembeer, denk hierbij aan de bescherming van applicatiedata en benodigde systemen. Het is mijns inziens dan ook vreemd dat het uitbesteden van het systeembeheer aan een partij als Telindus als bedreigend wordt ervaren. Zeker als je bedenkt dat door de toenemende complexiteit binnen de IT-omgeving, veel beheerders eigenlijk geen idee meer hebben waar hun systemen uit bestaan. In hun dagelijkse werkzaamheden zijn ze veelal alleen met eindgebruikers en applicaties bezig. Hierdoor ontbreekt inzicht in de status van het netwerk.

Versterk je beheerteam

Als je systeembeheer goed wilt uitvoeren, moet je diverse aspecten van je infrastructuur monitoren, maar ook in het geval van potentiële calamiteiten op tijd optreden om service-degradatie of -onderbrekingen te voorkomen. Als je dagelijks bezig bent met applicatiebeheer, mis je de benodigde aandacht voor de systemen en kom je te laat achter problemen. Door monitoring en/of beheer uit te besteden is er dus feitelijk een systeembeheerder aan je team toegevoegd. Dit zorgt ervoor dat zowel het beheer van systemen als applicaties soepel verloopt.

Gradaties in systeembeheer

Telindus hanteert meerdere niveaus van systeembeheer, beginnend bij het repareren van de IT-omgeving tot aan het volledig beheren van je IT-infrastructuur, inclusief laptops en overige gebruikersapparaten. In totaal telt de lijst van potentiële beheerderstaken acht gears. De 0, een databewerkersovereenkomst, in onderstaande lijst is een minimale vereiste. Op dit moment hanteert Telindus de eerste vier gears van deze lijst:

0. Security (Databewerkersovereenkomst)
1. Break/Fix
2. Monitor (Backend & IoT)
3. Reactief beheer (Backend: storage, compute, connectivity)
4. Proactief beheer (Backend: storage, compute, connectivity)
5. Security beheer (Domain/Server/Applicatietoegang)
6. Periferie/Server beheer (onder andere printers, frontend: storage, compute, connectivity)
7. Applicatie/Service beheer (bijvoorbeeld databases)
8. EndPoint beheer (laptops en overige user devices)

De eerste vier gears zijn het domein van een systeembeheerder, de laatste drie gears zijn het domein van een applicatiebeheerder. Gear 5 vormt de brug tussen beide en zal in verband met de wijziging op de General Data Protection Regulation op 25 mei 2018 van toenemend belang zijn en steeds meer worden uitbesteed. Ook Telindus helpt organisaties bij de bestaande en nieuwe securityregulaties.

Breid het systeembeheer uit

Om de beheerders te ontlasten, kiezen organisaties soms voor een clouddienst. Met een clouddienst in gedachte, besteed je het systeembeheer als het ware uit en vang je dus de eerste vier gears in één service. Dit betekent dat het beheer van een clouddienst automatisch in gear 4 belandt en er proactief beheer wordt gevoerd. Echter, ook zonder clouddiensten af te nemen, is het mogelijk om dezelfde ontzorging te ervaren. Zonder cloud kun je het systeembeheer ook uitbesteden (gear 3 en 4) én kun je je eigen hardware blijven gebruiken.

Met deze opties in het achterhoofd, op welke manier verwacht jij je IT-beheer ingericht te hebben over drie jaar?